Factorii principali care au generat întârzieri în procesul de evaluare și contractare din cadrul Programului Regional Nord-Vest 2021-2027 pot fi analizați din perspectiva mai multor cauze esențiale și secundare, dupa cum urmeaza:
Volumul ridicat de activitate a fost generat de numărul considerabil de proiecte depuse pentru evaluare. Lansarea a 48 de apeluri a atras 1882 proiecte, dintre care peste 1000 au fost evaluate și peste 200 contractate până în prezent. Această situație a generat o încărcare semnificativă a Direcției Evaluare, Selecție si Contracte Proiecte (DESCP).
O altă provocare majoră a fost schimbarea mecanismului de selecție, implementată începând din noiembrie 2023. Astfel s-a renunțat la pragurile de excelență pentru anumite apeluri și s-a adoptat un sistem de selecție bazat pe praguri succesive de calitate și criterii de departajare. Această modificare a impus evaluarea unui număr mai mare de proiecte decât cel estimat, necesitând alocarea suplimentară de resurse umane și logistice. În acest context, angajați din alte direcții ale ADR Nord-Vest au fost detașați pentru a sprijini evaluarea si contractarea proiectelor din cadrul PRNV 2021-2027. Această decizie, pe lângă impactul pozitiv pe care îl produce, a presupus și un proces de formare și adaptare care a generat riscuri operaționale suplimentare. Pentru gestionarea acestor schimbări, a fost necesară o analiză constantă, comunicare eficientă și mecanisme de adaptare pentru prevenirea erorilor și menținerea abordărilor unitare.

Complexitatea proiectelor aferente apelului de proiecte PRNV/2023/111/1, volumul și numărul mare de clarificări solicitate de evaluatori, combinate cu durata ridicată pentru transmiterea răspunsurilor de către beneficiari, au contribuit semnificativ la întârzieri suplimentare în procesul de evaluare și contractare.
Aceste aspecte sunt evidențiate și în pistele de audit ETF pentru majoritatea proiectelor. Pe durata în care aceste proiecte s-au aflat în etapa ETF, evaluatorii au fost implicați simultan în evaluarea altor cereri de finanțare, participând în diverse comisii și apeluri de proiecte, ceea ce a generat un volum de activitate foarte ridicat astfel a generându-se situații în care nu s-a putut finaliza evaluarea în intervalul prevăzut inițial.
În ceea ce privește etapa de contractare pe apelul 111 există întârzieri cauzate de întârzierea procesului de evaluare, desfășurat cu dificultăți semnificative, precum și de depunerea unor contestații. Contractarea a depins de finalizarea acestora pentru a stabili lista finală a proiectelor admise. Supracontractarea programului, permisă prin memorandumul aprobat de Guvernul României în aprilie 2024 și instrucțiunile ulterioare, faciliteaza o mai bună absorbție a fondurilor, însă a generat o presiune suplimentară asupra resurselor DESCP, având un impact direct asupra fluxului de activități.
Toate aceste aspecte au determinat o creștere a volumului și a complexității activității de evaluare și contractare, afectând ritmul activităților și determinând întarzieri față de previziunile anterioare pentru o parte dintre apelurile de proiecte aferente Programului Regional Nord-Vest. Printre cauzele secundare care au generat întârzieri precizăm suspendarea activității în perioada sărbătorilor de iarnă, conform Instrucțiunii nr.33/12.12.2024, care a determinat o întrerupere a procesului de evaluare și contractare.
Apelul de proiecte PRNV/2023/111/1 a fost deschis pe 4 martie 2024 și închis pe 31 mai 2024. Au fost elaborate două note justificative pentru prelungirea termenului de contractare, conform OUG 23/2023, în lunile august și noiembrie 2024. Totodată, Instrucțiunea 33/12.12.2024 a adăugat 14 zile calendaristice la termenul inițial de 360 de zile, stabilind noul termen de finalizare pentru 26 Mai 2025.
Precizăm că, până în prezent, în cadrul apelului de proiecte PRNV/2023/111/1, au fost evaluate 22 de proiecte, 14 proiecte au fost respinse, 1 proiect se află în contestație și 4 proiecte se află în etapa de contractare, restul fiind retrase în diferite etape (retragere după depunere/în timpul ETF).
Pentru eficientizarea etapei de contractare se va prioritiza verificarea raspunsurilor la clarificari, se vor scurta pe cat posibil termenele de raspuns si se va tine legatura cu solicitantii pentru a intelege intrebarile transmise si a se primi raspunsuri cat mai complete.
Având în vedere aspectele menționate mai sus, propunem prelungirea etapelor de evaluare tehnică și financiară, selecție și contractare, pentru proiectele aferente Apelului PRNV/111/1/2023, până la finalizarea contractării proiectelor eligibile.
Programul Regional Nord-Vest 2021-2027 propune intervenții pentru dezvoltarea capacității de cercetare, dezvoltare, inovare și digitalizare, creșterea performanței energetice a fondului existent de clădiri publice și rezidențiale, valorificarea spațiilor degradate de la nivelul orașelor, mobilitatea urbană sustenabilă, investiții în rețeaua de drumuri județene și în infrastructura educațională, precum și acțiuni de valorificare a potențialului cultural, turistic și balnear.
În cadrul exercițiului financiar 2021-2027, pot obține finanțări autorități și instituții publice, mediul de afaceri, mediul academic și de cercetare și ONG-urile.
Programul Regional Nord-Vest beneficiază de o alocare totală de 1.437.252.471 euro.
- Prioritatea 1: O regiune competitivă prin inovare, digitalizare și întreprinderi dinamice – valoare totală: 327.904.956 euro
- Prioritatea 2: O regiune cu localități smart – valoare totală: 60.332.872 euro
- Prioritatea 3: O regiune cu localități prietenoase cu mediul – valoare totală: 210.666.112 euro
- Prioritatea 4: O regiune cu mobilitate urbană multimodală sustenabilă – valoare totală: 305.155.751 euro
- Prioritatea 5: O regiune accesibilă – valoare totală: 184.978.708 euro
- Prioritatea 6: O regiune educată – valoare totală: 77.386.100 euro
- Prioritatea 7: O regiune atractivă – valoare totală: 210.363.134 euro
- Asistență tehnică – valoare totală: 60.464.838 euro
Mai multe informații despre Programul Regional Nord-Vest pentru 2021-2027 sunt disponibile aici, iar programul poate fi consultat aici.